Om aan de
geheel Joodse benadrukking vast te houden van de eenheid van de goddelijke
natuur geloven moslims dat ze het geloof in de drie-eenheid van de goddelijke personen
moeten verwerpen, alsof die twee uitspraken inconsistent zouden zijn. We moeten
ze dan laten opmerken dat christenen hun Credo elke zondag beginnen door te
zeggen Ik geloof in één God, zodat, als alle glorie van de islam gelegen is in
het bevestigen van de goddelijke eenheid, ze tevreden zouden moeten zijn... En
als dat nog niet genoeg is, moeten we hen laten inzien dat de Koran verklaart
dat Allah onkenbaar is (Koran 2.255; 6.50, 103; 7,188; 11.31; 20.110; 27.65;
72.26 ), wat inhoudt dat moslims net zo min kunnen zeggen of God een
Drie-eenheid is of dat Hij dat niet is....
Ze willen
niet geloven dat Jezus de eeuwige Zoon van God is en God Zelf, omdat zij denken
dat zijn conceptie een lichamelijk vereniging tussen God en Maria (39.4) zou
inhouden. Het is noodzakelijk hun te laten zien dat aangezien de geest een
gedachte formuleert, er sprake is van het verwekken van de gedachte, en zo ook
aangezien God, die Geest is, Zich denkt, Hij een gedachte denkt, de gedachte
van Zichzelf, die een andere Hemzelf is, God als Hem, het Woord van God (Jo 1:
1). Wie Mij ziet, ziet de Vader, zegt Jezus (Jo 14: 9). De Persoon van de Zoon
van God begint niet te bestaan als Hij zich incarneert, als Hij vlees wordt:
Voordat Abraham bestond, was Ik, zegt Jezus (Jo 8,58), maar Hij is eenzelfde
eeuwigheid met de Vader van Wie Hij het Beeld is. Door te incarneren dankzij
het geloof en de liefde van de Maagd Maria, ontvangt de Zoon van God van haar
de menselijke natuur, niet de goddelijke natuur, die Hij niet niet kan hebben,
zodat Jezus een persoon is die twee naturen heeft. We moeten de noties van
persoon en natuur onderscheiden om zoiets goed te begrijpen in het mysterie van
de Drie-eenheid, die één natuur (wezen) is in drie personen, zoals in het
mysterie van Jezus, die een persoon is in twee naturen... Als Jezus de Messias
is, de Verlosser, dan komt dat precies doordat Hij, tegen de prijs van Zijn
offer, in de eenheid van Zijn persoon, God en de mens kan verenigen. Ik zou zo
graag met u willen praten over de Heilige Drie-eenheid, omdat de kennis daarvan
alles helder maakt op het pad van het eeuwige leven. (Jo 17,3). En dat terwijl
de filosofie slechts nooit meer dan twee grote soorten antwoorden heeft kunnen
geven op de vraag te weten wat de wereld is, door het menselijke leven elke
keer weer terug te brengen tot onbeduidendheid en absurditeit, te weten:
- Ofwel de
wereld wordt beschouwd als een illusie, zoals het Boeddhisme leert, en in dit
geval verdient de wereld geen aandacht of toewijding, maar minachting en
vlucht;
- Ofwel de
wereld wordt als het enig waardevolle beschouwd, met eigenschappen die
eigenlijk goddelijk zijn (eeuwigheid, intelligentie, bewustzijn, creativiteit,
almacht ...), zoals atheïsme en materialisme het leren.
De islam,
noch het Jodendom, kan evenmin antwoord geven op de vraag waarom de wereld
bestaat en waarom het is zoals het is. Inderdaad als, zoals Joden en moslims
denken, God alleen de Ene is, dan heeft hij geen enkele reden om te scheppen,
omdat hij uniek is en het monopolie heeft op de totaliteit van het zijn. Hij is
daarom alleen. En de wereld kan logisch niet bestaan. Dit is waarom anderszijn
ondenkbaar is in de islam, het is een onbegrijpelijke anomalie, het kwaad. Het
bestaan van de niet-moslim is op zichzelf absolute onzin, het kwade, dat moet worden
geëlimineerd, en de vrouw kan alleen een noodzakelijk kwaad zijn. Het bewijs
dat Allah niet de ware God is, is dat wij bestaan. En verondersteld dat Allah
toch een reden gevonden heeft om te scheppen, moeten we allemaal identiek zijn,
want, net zoals mijn hand nooit een afdruk met zes vingers kan afgeven of een
gietmal voor vorken nooit lepels zal kunnen produceren maar alleen vorken,
evenzo zouden wij, als God alleen maar uniek zou zijn, allemaal identiek moeten
zijn. Maar als we allemaal hetzelfde zijn (we hebben allemaal twee ogen, twee
oren, een neus, een mond, enz.), zoals het unieke model, maar toch zijn we
allemaal verschillend: Niet een is precies hetzelfde als de ander! Waarom? Waar
komt het verschil vandaan, het beginsel zelf van het verschil? Noodzakelijk:
van God. God kent dus het verschil! Wat betekent dat Hij niet alleen Hij is,
maar in Zichzelf is Hij dezelfde EN anders, dat is de Drie-eenheid. Alleen de
christelijke God die Vader is, Zoon en Heilige Geest, neemt in zichzelf het
verschil op, want de Vader is niet de Zoon, de Zoon is niet de Vader, de
Heilige Geest is ook niet de Vader noch de Zoon, en noch de Vader noch de Zoon
is de Heilige Geest, alleen deze God heeft iets voortbrengen wat noch Hem is,
noch niets. In de Drie-eenheid, is elke persoon, onderscheiden van de andere,
de goddelijke essentie zelf, die de drie goddelijke personen samen zijn. God is
Eén omdat Hij Liefde is en Hij is Liefde omdat Hij de gemeenschap van personen
is, familie, Drie-eenheid. Alleen deze God kan de bron van de schepping en
daarom van verschil zijn: Van mannen EN vrouwen, van zwart EN wit, van groten
EN kleinen, enz. De Blijde Boodschap aan een wereld die wanhopig in zichzelf
opgesloten zit en geconfronteerd wordt met de afgod van Allah, die tot relatie niet
in staat is, is de Openbaring van de Drie-enige God, de God van Liefde die het
eigenlijke fundament van het zijn heeft gelegd in het anders zijn, in de
eenheid en verbondenheid.
In
tegenstelling tot de christelijke God, die relatie is, openbaart Allah alleen
zijn wil, niet zijn wezen. Hij verwekt niet, noch is hij verwekt zegt de Koran
(112.3), daarom wenst hij ook niet voor zichzelf, kent hij zichzelf niet, noch
houdt hij van zichzelf. De Koran beantwoordt niet de metafysische vraag over
het wezen van God. Hij heeft geen relaties, geen personen, geen identiteit,
zijn metafysische armoede staat hem niet toe om in zichzelf te handelen. Omdat
hij geen reflexieve handelingen heeft, kan hij niet denken, noch met zichzelf
spreken, noch geest zijn. Allah bestaat alleen als een afwijzing van de ware
God, die liefde is, en als haat jegens zijn schepselen, de niet-moslims, die
opgegaan zijn in het kwaad (2.190-193); 3.32; 8.22, 55; 9.5,28,29,123; 22.38;
30.45; 42.40; 98,6) dat moslims moeten vernietigen, omdat hijzelf dat
natuurlijk niet kan... Onderwerping aan de Koran is de verwerkelijking van
Allah: zonder gehoorzaamheid aan de Koran bestaat Allah niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten